Skip to main content

Refleksi Minggu 2


Refleksi Minggu 2
HMT 415
Psikolinguistik

Selasa
17/9/2019

        Hari Selasa yang bertarikh (17/9/2019) merupakan kuliah ketiga bagi krusus HMT 415 Psikolinguistik.  Kuliah ini dikendalikan oleh Dr Odi. Kuliah ini bertempat di DK W. Ia merupakan lanjutan dari kuliah sebelum ini (kuliah 2).  Pada awal kuliah ini Dr Jong menjelaskan tentang buku-buku psikolinguistik yang perlu dirujuk sepanjang krusus ini. Kuliah pada hari selasa membincangkan tentang linguistik. Bahagian yang dibincangkan dalam kuliah ini ialah morfologi, sintaksis dan semantik. Pendekatan kuliah pada hari tersebut lebih bersifat proses lisan dengan pensyarah. Melalui kuliah ini, saya mendapati bahawa seseorang pelajar yang mengambil bidang psikolinguistik perlu menguasai konsep-konsep dalam bidang linguistik.  Misalnya seperti, leksikon, morfem bebas dan morfem terikat, proses derivasi dan infleksi dalam bidang morfologi. Penerangan yang mendalam juga diberikan terhadap konsep prototaip. Dalam pada itu, dari aspek semantik pula, saya mendapati bahawa kemahiran untuk mengenalpasti fitur adalah amat penting bertujuan untuk mengenalpasti fitur + dan fitur – bagi sesebuah kata. Sebagai contoh dari kuliah kata Kavi mendukung fitur [ + manusia ] dan [ - animal ]. 

    Kuliah ini menfokuskan konsep - konsep linguistik yang perlu diketahui oleh pelajar sebelum mendalami ilmu psikolinguistik.  Konsep – konsep yang berbentuk dalam bahasa Inggeris amat penting untuk difahami bagi memudahkan kajian psikolinguistik.  Sebuah tugasan telah diberikan kepada pelajar. Pelajar di dalam kumpulan yang mengubah lirik lagu perlulah menghasilkan sebanyak 10 ayat anamoli dan penaabiran yang diujarkan oleh kanak – kanak. 


Rabu
18/9/2019

       Kuliah keempat  yang bertarikh (18/9/2019) hari Rabu dijalankan di DK J. Kuliah ini dikendalikan oleh Dr Odi. Ia merupakan lanjutan daripada kuliah pada hari Selasa. Sebelum memulakan kuliah, Dr Jong memberikan serba sedikit penjelasan tentang kuliah minggu ketiga iaitu persepsi pertuturan terutamanya dalam bayi. Kuliah pada hari ini, lebih bersifat menfokuskan pada kefahaman pelajar tentang konsep – konsep linguistik. Untuk mengenalpasti kefahaman pelajar pada konsep ini, pensyarah melaksanakan aktiviti dengan menggunakan aplikasi Quizlet. Di dalam aktiviti ini, pelajar perlu menjawab soalan secara berkumpulan. Soalan – soalan yang dikemukan berfokuskan pada konsep – konsep linguistik yang dipelajar sebelum ini. Konsep – konsep dan huraiannya dikemukan dalam bahasa Inggeris. Dalam sesi ini, saya rasa sangat sukar untuk menjawab soalan tersebut. Hal ini demikian kerana, saya tidak mahir di dalam bahasa Inggeris. Soalan yang dikemukan berfokuskan kepada bidang linguistik iaitu fonetik, fonologi, morfologi, sintaksis, semantik, pragmatik dan analisis wacana. Penerangan tentang konsep anamoli dan penaabiran dalam pertuturan kanak – kanak dilaksanakan di dalam kelas. Namun demikian, saya tidak memahami perkara tersebut.

    Pada akhir kuliah saya mendapati bahawa, kefahaman saya terhadap konsep-konsep linguistik terutamanya dalam bahasa Inggeris adalah sedikit. Oleh itu, pembacaan banyak perlulah dilakukan bertujuan untuk meningkatkan kefahaman.

                                              

   
                                                  (Sumber : Youtube)
                                           

Dihantar pada : Jumaat (20/9/19)
Masa                : 8.59 p.m

Comments

Popular posts from this blog

Ciri - Ciri Petikan Rumusan Bahasa Melayu

Soalan rumusan ini  ditanya di dalam kertas 2 bahasa Melayu. Petikan rumusan ini merupakan soalan pertama yang dikemukkan dalam penilaian kertas 2. Rumusan yang dihasilkan oleh murid tidak boleh melebihi 120 patah perkataan. Malahan terdapat tiga soalan pemahaman yang disediakan di bahagian kedua soalan ini.  Rumusan yang dihasilkan dibahagikan kepada 4 perenggan iaitu : Perenggan 1 -  Pengenalan  Perenggan 2 -  Isi Tersurat  Perenggan 3 -  Isi Tersirat Perenggan 4 -  Penutup Perenggan 1  Dikenali sebagai pengenalan  Perenggan ini dihasilkan melalui penyataan soalan yang disediakan  Ayat pertama dimulakan dengan menulis. Rumusan membincangkan Murid hanya perlu mengubah kata kunci di bahagian pertama (isi tersurat) sahaja Murid perlu mengekalkan kata kunci di bahagian kedua (isi tersirat) Sebagai contoh          Rumusan membincangkan kelebihan -kelebihan  ( isi tersurat)...

Contoh Rumusan

               Rumusan membincangkan kelebihan -kelebihan   pokok kari dan cara - cara menggalakkan penanaman pokok kari bagi tujuan komersial.                   Antara kelebihan pokok kari ialah daun ini membantu proses tumbubesaran dan pembentukan tulang bagi kanak-kanak. Selain itu, daun kari juga berupaya mengurangkan masalah osteoporosis. Dalam pada itu, pengambilan daun kari juga mampu mengawal penyakit diabetes. Di samping itu, daun kari juga dijadikan sebagai ubat penyakit bawaan air seperti disenteri dan taun. Seterusnya, akar pokok ini juga digunakan untuk merawat kulit melelas dan sengatan binatang berbisa. Akhir sekali, hati juga dilindungi daripada penyakit hepatisis dan sirosi. dengan mengambil daun kari.                 Cara - cara untuk menggalakkan pe...

Soalan Pemahaman Rumusan Bahasa Melayu

Soalan 1 Maksud rangkai kata mempunyai potensi ialah memiliki kebolehan. Soalan 2 Beberapa cara yang dinyatakan oleh pengarang untuk menggunakan pokok kari bagi   merawat penyakit ialah tangkai daun kari dikeringkan secara optimum. Selain itu, batang   pokok kari yang dikeringkan direbuskan supaya dijadikan air.  Akhir sekali, daun kari  segar boleh dimakan begitu sahaja atau dijadikan ulam. Soalan 3  Pada pandangan saya, langkah-langkah yang boleh diambil untuk menggalakkan  rakyat  supaya menggunakan  bahan berasaskan herba dalam bidang  tersebut ialah  dengan  mengadakan kempen "Jom Herba".  Hal ini dikatakan demikian kerana,  rakyat diberikan  pendedahan tentang kepentingan herba kepada  masyarakat Malaysia. Selain itu,  penanaman herba perlulah digalakan  di negara kita dengan memberikan bantuan modal   kepada para pengusaha.  Hal ini dik...