Psikolingusitik dikenali sebagai
psikologi bahasa. Hal ini demikian kerana, bidang ini memperlihatkan
kajian tentang bahasa dan pemikiran manusia. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat,
psikolinguistik merupakan sebuah ilmu yang berkaitan dengan hubungan antara
bahasa dengan pelaku dan akal budi manusia. Malahan, bidang bahasa ini
memperlihatkan proses bagaimana seseorang individu menerima dan
menggunakan sesebuah bahasa. (Berko - Gleason, Jean, & Ratner, Nan
Bernstein, 1998 : 3). Oleh itu, psikolinguistik merupakan cakupan ilmu yang
menjelaskan proses penggunaan bahasa seseorang individu yang dipengaruhi oleh
aspek fonologi, morfologi, sintaksis, semantik dan pragmatik.
Tujuan
makalah maya ini ditulis adalah untuk menjelaskan tentang lima domain
kajian psikolinguistik dengan menggunakan ilustrasi gambar. Gambar-gambar
berkenaan telah ditangkap di perkarangan bangunan C24, Pusat Pengajian Ilmu
Kemanusian, Universiti Sains Malaysia. Lima domain kajian yang telah
dipilih oleh penulis ialah pemerolehan bahasa, pemahaman, gangguan bahasa,
bahasa dan pemikiran dan neurokognisi.
🙉 Pemerolehan Bahasa 🙉
(Gaya memperoleh bunyi)
Pemerolehan bahasa merupakan domain psikolinguistik yang menjelaskan tentang
bagaimana seseorang kanak - kanak memperolehi bahasa pertama . Proses
pemerolehan bahasa bersifat urutan yang dipengaruhi oleh faktor sosial dan
biologi seseorang. Sebagai contoh, semasa bayi berumur sehingga
ke dua bulan, dia gemar menghasilkan bunyi yang
bersifat reflexive seperti menangis. Apabila bayi
sampai pada umur dua bulan, mereka mula gelak dan coo. Dalam masa lima hingga
enam bulan pula, bayi menghasilkan bunyi babbling iaitu sebutan mama dan
dada.
Pemahaman💪💪💪
(Gaya tidak memahami sesuatu perkara)
Pemahaman merupakan sebuah bidang kajian yang mengintepretasikan makna
yang diujarkan oleh penutur. Bidang kajian ini memperlihatkan bagaimana
maklumat - maklumat atau perkataan yang dujarkan disusun di dalam minda
pendengar. Perkara ini dijelaskan oleh ahli falsafah Quine (1960). Sebagai
contoh di dalam penulisannya beliau menyuruh pembaca untuk memikirkan supaya
diri anda berada di sebuah kawasan yang tidak pernah mengenali bahasa tersebut
iaitu Kabala. Anda hanya dibenarkan untuk mengaitkan bahasa yang didengar
tersebut dengan bunyimya. Secara tiba-tiba terdengar bunyi “Gavagai” “Aha”
apabila ternampak seekor arnab. Oleh itu secara tidak langsung melalui sebutan
tersebut pendengar memahami bahawa “Gavagai “ membawa makna seekor arnab. OIeh
yang demikian bidang kajian pemahaman menjelaskan tentang kebolehan
seseorang individu untuk mengintpretasikan perkara yang didengarinya.
😈 Gangguan bahasa 😈
(Gaya menganggu dan menakutkan kanak - kanak)
Gangguan bahasa dikenali sebagai speech error. Ia
memperlihatkan tentang kegagalan pertuturan yang berlaku kepada seseorang
individu semasa mengujarkan sesuatu bahasa. Sebagai contoh, kejadian slip
tongue menyebabkan perkataan yang dihasilkan semasa ujaran sukar
difahami. Misalnya,
You have missed all my history lectures
You have hissed all my mystery lectures
Contoh di atas menunjukan berlakunya slip tongue. Hal ini demikian
kerana, berlakunya kesilapan dalam menyebut missed dan ia
disebut sebagai hissed.
💭Bahasa dan Pemikiran 💭
(Memikirkan sesuatu dengan penat)
Bahasa dan pemikiran merupakan bidang kajian yang menjelaskan tentang
peranan bahasa manusia di dalam pemikiran manusia. Hal ini demikian kerana,
bahasa sesebuah kelompok berbeza dengan kelompok penutur bahasa yang lain. Hal
ini demikian kerana, budaya kelompok ini berbeza antara satu sama lain. Sebagai
contoh, sebutan bagi orang biasa dikenali sebagai snow namun
demikian orang Eskimo membahagikanya kepada empat jenis iaitu ‘aput’ (SNOW ON
THE GROUND), quana (FALLING SNOW), “pigsirpog” (DRIFT SNOW) and qiuqsuq (A SNOW
DRIFT) kerana gaya hidup mereka berbeza dengan yang lain.
😀Neurokognisi 😀
(Berkelakuan bagaikan orang terencat akal)
Neurokognisi merupakan gabungan kata neuron dan kognisi. Oleh itu,
neurokognisi merupakan kajian tentang fungsi otak dan bahasa manusia. Ia
memperlihatkan peranan yang dimainkan oleh saraf-saraf otak manusia dalam
menghasilkan sesuatu bahasa.
Kesimpulannya, penulisan makalah ini membincangkan tentang
lima domain kajian moden psikolinguistik. Kelima-lima domain ini dipengaruhi
oleh kajian unsur - unsur linguistik seperti fonetik, fonologi, morfologi,
sintaksis, semantik dan pragmatik.
Rujukan
:
Berko - Gleason, Jean, & Ratner, Nan Bernstein. (1998). Psycholinguistics 2nd Ed. Boston University, USA, University of Maryland, College Park, USA, Harcout Publishers Ltd, a subsidary of Harcourt International Ltd, London.
Kamus Tatabahasa Dewan Edisi Keempat
Dihantar
pada : Jumaat (20/9/19)
Masa : 9.02 p.m
Comments
Post a Comment